Tennes av hestekrefter og pinlig nøyaktighet
Kraft, kultur og kvalitet. Det er kraftverkstekniker Simen André Moi sin korte beskrivelse av hvorfor han digger jobben i kraftverket i Åna-Sira.
Jeg kan med hånden på hjertet snakke både varmt og lenge om jobben min, og håper at det kan bidra til at andre blir inspirert. I så fall kan jeg gjerne friste med at man som kraftverksteknikker både må håndtere bil, snøscooter, truck, kran, og båt. Til sammen bidrar det til veldig spennende hverdager.
- Simen André Moi, kraftverkstekniker
Utad kan det virke som om Flekkefjæringen Simen André Moi har rolige dager i kraftverket i Åna-Sira. Et knøttlite tettsted man kommer til etter at man har snirklet seg ned langs smale veier med altfor mange bobiler. Her råder sørlandsidyll og rolig tempo. På en god dag hører man humler summe, og hører man ekstra godt etter hører man også at det summer fra kraftverket. Det er blant annet kraftverkstekniker Simen André Moi sin fortjeneste.
Ble en av de heldige
Innenfor porten til fjellhallen durer de voldsomme kreftene rundt egen aksling og pusher 375 000 liter vann gjennom kraftverket – hvert eneste sekund.
- Min jobb er å kunne litt om alt, og kunne fikse det som eventuelt er feil, forteller Simen André mens han rusler gjennom maskinsalen. Som kraftverkstekniker i kraftverket som er mange år eldre enn ham selv, har han en viktig rolle som innebærer drift og vedlikehold på tre Francisturbiner som hver gir 50 MW. I tillegg utføres det årskontroller på alle komponenter kraftverket har å tilby. Det gjør at man blir veldig godt kjent med hver eneste lille komponent.
- Det var pappa som så at Sira-Kvina kraftselskap søkte etter lærlinger. Han mente jeg burde søke, noe jeg gjorde. Og så fikk jeg plass! En læreplass i Sira-Kvina kraftselskap henger sykt høyt for en ung gutt som har tatt elektro på videregående. Det var en drøm som gikk i oppfyllelse, forteller han.
Kjenner på et ansvar
Åna-Sira Kraftverk er det eneste kraftverket i Sira-Kvina som ligger i Flekkefjord kommune og utgjør sammen med Solhom Kraftverk og Rafoss Kraftverk område Sør. Dette er det siste kraftverket i Sira Kvinas to kjeder langs Sira og Kvina vassdraget.
Moi har likt at anleggene ligger avsides, og at han blir sendt litt rundt for å fikse forskjellig. Det gjør arbeidshverdagen variert. Fellesmøte med alle de andre områdene gir ansatte en felles oversikt på hva som ligger av arbeid og status på kraftverkene.
- Nå har jeg jobbet i selskapet i syv år og har tilegnet meg mye kunnskap om hva som skal til for å drive et kraftverk. I løpet av denne tiden har interessen for vannkraft og hva som faktisk må skje for at strøm skal komme i stikk-kontakten hjemme, har ikke blitt mindre for å si det sånn, sier han lurt.
Elkraft-studier på Teknisk Fagskole har blitt et naturlig skritt videre for flekkefjæringen. Selv om han må kjøre til Lyngdal hver mandag ettermiddag for flere timer med skole.
- Det har vært planen min hele tiden og studiet er akkurat like interessant som jeg hadde forventet.
Fast - but not furious
Det er ikke bare det som skjuler seg under panseret til en Francis-turbin som interesserer Simen André. Motoren under hans egen Nissan Skyline (en smekker -93 modell i tilfelle du lurte), er like interessant.
- Etter å ha sett «The fast and the furious» bare MÅTTE jeg ha en slik bil. For det å kjøre, mekke og bruke tid på denne bilen er noe av det absolutt kjekkeste som finnes! Det forklarer også deltakelsen i «Eurorally» og 5800 kilometer bak rattet.
Den velpleide Nissan Skyline-doningen kjøres titt og ofte til Lyngdal der ryktet sier at man kan få seg en spesielt god milkshake. Den spanderer kjæresten, mens Simen André spanderer bensin. En god deal synes de begge.
Rekruttere og inspirere
Simen André Moi er en fyr som gjerne snakker om faget sitt, om den faglige reisen og om hvorfor det er meningsfylt å jobbe med grønn energi. I kraftverket i Åna-Sira tar han gjerne imot skoleklasser og når HR spør om han vil være med på utdanningsmesser.
- Jeg kan med hånden på hjertet snakke både varmt og lenge om jobben min, og håper at det kan bidra til at andre blir inspirert. I så fall kan jeg gjerne friste med at man som kraftverksteknikker både må håndtere bil, snøscooter, truck, kran, og båt. Til sammen bidrar det til veldig spennende hverdager, sier han overbevisende.
- Og så har vi en ganske høy gjennomsnitts-alder her på bruket ser du, og kunne gjerne trengt noen flere yngre modeller, sier Moi med et godt glimt i øyet.