Designmanual
Denne designmanualen er laget for å beskrive den visuelle identiteten til Sira-Kvina. Den visuelle identiteten omfatter alle de visuelle elementene som utgjør merkevaren, inkludert logo, farger, typografi, bildestil og layout. Designmanualen gir retningslinjer for hvordan merkevaren skal presenteres visuelt i ulike sammenhenger. Den grafiske profilen skal sikre en helhetlig og konsistent kommunikasjon, som styrker merkevaren og gir et profesjonelt inntrykk.
Profilen er utviklet av Rune Mortensen AS og Gnizt Strategisk Design
Merkevarekompass
Merkevarekompasset skal sikre oss et felles mål å samles om og representerer kjernen i samarbeidet. Kompasset definerer vårt oppdrag, vår visjon, vårt mål, felles kultur og vår unike posisjon. Kompasset danner grunnlaget for all vår kommunikasjon med våre målgrupper.
Logo
Logoen til Sira-Kvina er enkel, moderne og lett gjenkjennelig. Den består av et symbol og logotype
Symbol: Symbolen skal representere naturen og vannet i regionen rundt Sira og Kvina, som kan være i form av stiliserte bølger, elver eller landskapselementer.
Logotype: Navnet "Sira-Kvina" er satt uten mellomrom og /eller bindestrek for å styrke navnet ytterligere tydelige. Fonten er en sans-serif for å gi et moderne og rent uttrykk.
Logoens Bruk
Primær logo: Logoen skal brukes i sin helhet, både symbol og logotype, når mulig.
Sekundær logo: Hvis plassen er begrenset, kan bare symbolet benyttes som en forenklet versjon av logoen.
Friluft og hvitt rom: Sørg for tilstrekkelig plass rundt logoen for å sikre at den er synlig og ikke forstyrres av annen grafikk eller tekst.
I skriftlig omtale av selskapet brukes Sira-Kvina (kortversjon) og formelt navn er Sira-Kvina kraftselskap DA
Font
Typografien er et viktig verktøy for å formidle merkevaren på en tydelig og lesbar måte.
Primær font
Inter er hovedfonten og den benyttes hovedsakelig i vektklassene Regular og Semibold. Brukes til overskrifter, brødtekst og viktig informasjon.
Arial anvendes som erstatningsfont der Inter ikke er tilgjengelig. Arial er en systemfont på alle PC-er.
Tagline og budskap
Tagline er vårt hvorfor, hvordan og hva. Tagline kan brukes som overskrift i anonser og artikler, som designelement.
1 Hvorfor
Vannkraft fordi det fornybart og derfor mest bærekraftig
2 Vårt “Hvordan”
Vi låne energi fra vann
Produserer strøm kun når det trengs
Vi rekrutterer de beste hodene
3 Vårt “Hva”
Vi låner naturens krefter for produksjon av energi og fører tilbake til naturen.
Vi tar aktiv del i utvikling av lokalsamfunnene vi opererer i
Vi låner.
Vi foredler.
Vi gir tilbake.
Pink
Pantone 7611
0/19/17/6
#ECD1C6
Sort
Black 7
100/100/100/100
#D6D2C4
Hvit
Pantone 7512 30%
0/0/0/0
#FFFFFF
Blue
Pantone 3025
100/27/10/56
#003E51
Yellow
Pantone 601
4/0/47/0
#F0E991
Beige
Pantone 7512 30%
15/13/21/0
#D6D2C4
Green
Pantone 612
25/2/19/5
#BDDCC9
Primær fargepallett
Støttefarger
#B36E7D
#0A0A0A
#32C8C8
#78B36E
#28649B
#FFB355
Officefarger
Fargepalett til grafer og illustrasjoner i Officedokumenter.
Designelementer
Ikoner skal være enkle, tydelige og intuitive. De skal benyttes i applikasjoner som nettsider, brosjyrer og apper.
Ikonstil: Enkel, linjebasert design i primærfargene blå og grønn.
Grafiske mønstre: Bruk mønstre inspirert av naturen, som bølger, trær eller landskap, som bakgrunnselementer.
Ikonstil: Enkel, linjebasert design i primærfargene blå og grønn. Brukes til kart, modeller og illustrasjoner
Kvalitetsstempel: Denne kan brukes som still eller animert.
Designemelementer: Denne kan brukes som still eller animert.
Fotostil
Bilder som benyttes i kommunikasjonen skal reflektere Sirdals natur og kultur. De bør være lyse, friske og autentiske. Følgende retningslinjer gjelder:
Naturlige landskap: Bilder skal fokusere på de vakre omgivelsene rundt Sira Kvina, inkludert elver, fjorder, skog, fjell og annet naturlig terreng. Gjerne med fokus på vann.
Mennesker i naturen: Bilder som viser folk i aktivt samspill med naturen (f.eks. vandring, fiske, båtliv) for å understreke et aktivt friluftsliv.
Bilder med høy kvalitet: Bruk alltid bilder med høy oppløsning og unngå bilder som virker digitale eller kunstige. Hvis det er mye fargemetning i bildet, skal dette justeres i henhold til eksempler vist her i designmanualen.
Videosnutter: Brukes som et supplement til bilder for å skap dynamikk på digitale flater.
Alle bilder krediteres Spectacular Norway
Eksempler på bruk





