Designmanual

Denne designmanualen er laget for å beskrive den visuelle identiteten til Sira-Kvina. Den visuelle identiteten omfatter alle de visuelle elementene som utgjør merkevaren, inkludert logo, farger, typografi, bildestil og layout. Designmanualen gir retningslinjer for hvordan merkevaren skal presenteres visuelt i ulike sammenhenger. Den grafiske profilen skal sikre en helhetlig og konsistent kommunikasjon, som styrker merkevaren og gir et profesjonelt inntrykk.

Profilen er utviklet av Rune Mortensen AS og Gnizt Strategisk Design

Merkevarekompass

Merkevarekompasset skal sikre oss et felles mål å samles om og representerer kjernen i samarbeidet. Kompasset definerer vårt oppdrag, vår visjon, vårt mål, felles kultur og vår unike posisjon. Kompasset danner grunnlaget for all vår kommunikasjon med våre målgrupper.

Gå til merkevarestrategi ↗︎

Logo

Logoen til Sira-Kvina er enkel, moderne og lett gjenkjennelig. Den består av et symbol og logotype

  • Symbol: Symbolen skal representere naturen og vannet i regionen rundt Sira og Kvina, som kan være i form av stiliserte bølger, elver eller landskapselementer.

  • Logotype: Navnet "Sira-Kvina" er satt uten mellomrom og /eller bindestrek for å styrke navnet ytterligere tydelige. Fonten er en sans-serif for å gi et moderne og rent uttrykk.

Logoens Bruk

  • Primær logo: Logoen skal brukes i sin helhet, både symbol og logotype, når mulig.

  • Sekundær logo: Hvis plassen er begrenset, kan bare symbolet benyttes som en forenklet versjon av logoen.

  • Friluft og hvitt rom: Sørg for tilstrekkelig plass rundt logoen for å sikre at den er synlig og ikke forstyrres av annen grafikk eller tekst.


I skriftlig omtale av selskapet brukes Sira-Kvina (kortversjon) og formelt navn er Sira-Kvina kraftselskap DA

Symbol

Symbolet brukes som profilbilde i sosiale medier.

Last ned symbol ↗︎

Font

Typografien er et viktig verktøy for å formidle merkevaren på en tydelig og lesbar måte.

Primær font

Inter er hovedfonten og den benyttes hovedsakelig i vektklassene Regular og Semibold. Brukes til overskrifter, brødtekst og viktig informasjon.

Arial anvendes som erstatningsfont der Inter ikke er tilgjengelig. Arial er en systemfont på alle PC-er.

Last ned Inter ↗︎

Tagline og budskap

Tagline er vårt hvorfor, hvordan og hva. Tagline kan brukes som overskrift i anonser og artikler, som designelement.

1 Hvorfor
Vannkraft fordi det fornybart og derfor mest bærekraftig

2 Vårt “Hvordan”

  • Vi låne energi fra vann

  • Produserer strøm kun når det trengs

  • Vi rekrutterer de beste hodene

3 Vårt “Hva”

  • Vi låner naturens krefter for produksjon av energi og fører tilbake til naturen.

  • Vi tar aktiv del i utvikling av lokalsamfunnene vi opererer i

Vi låner.
Vi foredler.
Vi gir tilbake.

Pink

Pantone 7611

0/19/17/6

#ECD1C6

Sort

Black 7

100/100/100/100

#D6D2C4

Hvit

Pantone 7512 30%

0/0/0/0

#FFFFFF

Blue

Pantone 3025

100/27/10/56

#003E51

Yellow

Pantone 601

4/0/47/0

#F0E991

Beige

Pantone 7512 30%

15/13/21/0

#D6D2C4

Green

Pantone 612

25/2/19/5

#BDDCC9

Primær fargepallett

Støttefarger

#B36E7D

#0A0A0A

#32C8C8

#78B36E

#28649B

#FFB355

Officefarger

Fargepalett til grafer og illustrasjoner i Officedokumenter.

Designelementer

Ikoner skal være enkle, tydelige og intuitive. De skal benyttes i applikasjoner som nettsider, brosjyrer og apper.

Ikonstil: Enkel, linjebasert design i primærfargene blå og grønn.

Grafiske mønstre: Bruk mønstre inspirert av naturen, som bølger, trær eller landskap, som bakgrunnselementer.

Ikonstil: Enkel, linjebasert design i primærfargene blå og grønn. Brukes til kart, modeller og illustrasjoner

Last ned ikoner ↗︎

Kvalitetsstempel: Denne kan brukes som still eller animert.

Last ned ikoner ↗︎

Designemelementer: Denne kan brukes som still eller animert.

Last ned ikoner ↗︎

Fotostil

Bilder som benyttes i kommunikasjonen skal reflektere Sirdals natur og kultur. De bør være lyse, friske og autentiske. Følgende retningslinjer gjelder:

  • Naturlige landskap: Bilder skal fokusere på de vakre omgivelsene rundt Sira Kvina, inkludert elver, fjorder, skog, fjell og annet naturlig terreng. Gjerne med fokus på vann.

  • Mennesker i naturen: Bilder som viser folk i aktivt samspill med naturen (f.eks. vandring, fiske, båtliv) for å understreke et aktivt friluftsliv.

  • Bilder med høy kvalitet: Bruk alltid bilder med høy oppløsning og unngå bilder som virker digitale eller kunstige. Hvis det er mye fargemetning i bildet, skal dette justeres i henhold til eksempler vist her i designmanualen.

  • Videosnutter: Brukes som et supplement til bilder for å skap dynamikk på digitale flater.

  • Alle bilder krediteres Spectacular Norway

Last ned bilder ↗︎
Last ned videosnutter ↗︎

Skrivebordsbakgrunner

Eksempler på bruk